dinsdag 9 mei 2017

Haarbandeau, handwerkpatroon uit 1866


Een haarbandeau uit de negentiende eeuw



Wat is een haarbandeau? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Blijkbaar een lange band die je door je lange haar vlecht. Misschien staat het wel heel mooi, maar niet met mijn kapsel.

Het patroon komt uit De Gracieuse 1866, aflevering 21 p. 180. Er wordt niet bij gebreid of gehaakt of geknoopt. Er worden eenvoudig kralen geregen aan chenille, wol met hele korte haartjes eraan. Door de haartjes blijven de kralen op hun plek. 


Werkwijze haarbandeau

Hieronder de werkbeschrijving. Je hebt een bol lichtblauwe chenille nodig en een honderdtal dikke mooie kralen. In plaats van echte chenille kun je allerlei fantasiegaren gebruiken.


Haarbandeau voor jonge dames.

Ons model is uit dikke lichtblauwe chenille zonder ijzerdraad en witte satijn kralen samengesteld en wordt naar goedvinden door het haar gewonden. Bij het vervaardigen van dezen bandeau, steekt men twee einden chenille elk 160 duim (zie aantekening 1) lang, van het midden uit beginnende, met regelmatige tusschenruimten van 2 duim te zamen door een satijnkraal, men laat de chenille echter aan de eind ongeveer 17 duim lang onverbonden en schuift op elk dezer einden 5 afzonderlijke kralen op gelijken afstand van elkaar; door de bovenste steekt men om den kwast te voltooien, wederom een stuk chenille 30 duim lang en met kralen voorzien.

Aantekeningen bij de werkbeschrijving

1: in die tijd was een duim een centimeter. Echt waar.



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen